تقدیم به دوستان

تبریک آغاز سال تحصیلی جدید

418272_10150557314962276_922112014_n

بلندترین درخت روی زمین

عکس/ بلندترین درخت روی زمین

 هایپریون نام درختی است بومی کالیفرنیا با ارتفاع ۱۱۵٫۶۱ متر (۳۷۹٫۳ فوت) و از خانواده درختان سکویا که به عنوان بلندترین درخت جهان شناخته و ثبت شده است.

چقدر طول می کشد از وسط کره زمین رد شویم؟

شاید هرگز مایل نباشید از وسط کره زمین بگذرید، اما سوالی در این خصوص وجود دارد. اگر زمین را از وسط سوراخ کنیم چقدر طول میکشد که از بالای آن بپریم و به پایین برسیم؟

شرایطی را تصور کنید که سوراخی از قطب شمال تا قطب جنوب ایجاد شده است و در سر آن ایستاده‌اید و تصمیم دارید که به داخلش بپرید. یکی از سوالاتی که در این حالت به فکر می‌رسد مدت زمانی است که بعد از ورود به حفره طول می‌کشد تا از سوراخ پایین آن خارج شوید.

چقدر طول می کشد از وسط کره زمین رد شویم؟

 

شاید هرگز مایل نباشید از وسط کره زمین بگذرید، اما سوالی در این خصوص وجود دارد. اگر زمین را از وسط سوراخ کنیم چقدر طول میکشد که از بالای آن بپریم و به پایین برسیم؟ پاسخ این سوال ۴۲ دقیقه است.

اخیرا ویدیویی در یوتیوب توسط MinutePhysics منتشر شده که به این موضوع می‌پردازد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که ویدیو با همکاری Vsauce و کانال دانش ساخته شده که چندی پیش تحقیقی در خصوص اثرات زمین توخالی انجام داده‌اند.

اساسا فیزیکی که پشت پریدن از سوراخ زمین نهفته، همان موضوعی است که در حرکت پاندول شاهد آن هستیم. زمانی که از بالای سوراخ می‌پرید، جرم زیر‌تان در عین افزایش نیروی جاذبه، کاهش می‌باید. اما کاهش جرم سریع‌تر از افزایش گرانش صورت می‌گیرد. زمانی که به مرکز زمین نزدیک می‌شوید، سرعتان سریع و سریع‌تر می‌شود اما در مقابل، نیروی کششی که شما را به سمت مرکز می‌کشید کاهش می‌یابد.

البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در این سوال، برای اینکه شرایط ساده‌تر شود، سوراخ را از قطب شمال تا قطب جنوب فرض کرده‌ایم و البته فضای داخل سوراخ نیز بدون هوا در نظر گرفته شده است.

منبع: زومیت

 

روز جهانی نجوم سال ۱۳۹۵

روز جهانی نجوم سال ۱۳۹۵ 

هر ساله در سراسر دنیا، منجمان آماتور در روزی تحت عنوان روز جهانی نجوم، به همراه تلسکوپ و دیگر وسایل خود به میان مردم می آیند و با برگزاری برنامه های متنوع به ترویج و آموزش علم ستاره شناسی می پردازند، که هدف از برگزاری این مراسم ایجاد رابطه ای نزدیک میان مردم و علم ستاره شناسی است. پس از آن که روز جهانی نجوم اولین بار توسط داگ برگر در سال ۱۹۷۳ برگزار گردید، زمان این مراسم در نزدیک ترین روز به تربیعِ اولِ بین ماه های آوریل و مِی (اردیبهشت ماه) تعیین شد و از آن روز تا به حال در بیش از ۵۰ کشور این مراسم برپا می شود.

 روز جهانی نجوم سال ۱۳۹۵

در ایران هم مانند سایر کشورها این مراسم به صورت گسترده ای برگزار می گردد، به همین منظور انجمن نجوم شب افروز، با همکاری مراکز و گروه های دیگر، ویژه برنامه ای را در روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در فرهنگ سرای خاوران برگزار می نمایند. از برنامه های در نظر گرفته شده برای این روز، می توان به غرفه هایی با موضوعات مختلف نجومی، رصد آسمان، پخش فیلم و برنامه های علمی دیگر اشاره نمود، لازم به ذکر است تمامی برنامه ها برای عموم شرکت کنندگان آزاد و رایگان است.


لذا از علاقه مندان به نجوم و ستاره شناسی دعوت به عمل می آید تا در این برنامه شرکت نمایند.
همچنین گروه ها و مراکزی که تمایل به همکاری و برپایی غرفه دارند، به منظور هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق ارسال ایمیل به آدرس info@shabafrouz.ir  اقدام فرمایند.

سه جلوه از میراث شهر کاشان

باغ فین کاشان به برکت چشمه سلمانیه صدها سال است که پابرجا مانده است. آب این چشمه جوشان پس از گذر از جویبار های فیروزه ای رنگ و حوض باغ و پدید آوردن چشم اندازهای دلفریب در باغ فین، راهی باغ های میوه روستا ی فین می شود و به مصرف آبیاری کشاورزان می رسد. بناهای کنونی باغ فین یادگار دوران صفوی است که بر روی بناهایی از دوران   آل بویه ساخته شده است. باغ فین در دوران صفوی و قاجار دارای رونق بوده و از سوی شاه صفی، شاه سلیمان، شاه طهماسب، شاه عباس صفوی، کریم خان زند و فتحعلی شاه قاجار بناهایی در آن ساخته یا مرمت شده است. بنای شتر گلوی شاه عباسی در وسط باغ یکی از این بناهاست که بنایی دو طبقه با حوض زیبایی در وسط آن است. در آغاز انقلاب مشروطیت به سبب نا امنی منطقه، در و اشیای بناهای باغ به غارت رفت و از آبادانی باغ کاسته شد. باغ فین به دلیل قتل امیر کبیر، وزیر لایق و دلسوز دربار قاجار در حمام کوچک باغ که در سال 1268 هجری قمری روی داد، شهرت یافته است. باغ فین در کنار روستای فین در  6 کیلومتری جنوب شهر کاشان جای گرفته و دارای دسترسی آسان برای گردشگران است.......

 

 

ادامه نوشته

کسب رتبه اول در مرحله کتبی مسابقات آزمایشگاهی

 نریمان ظهرابی دانش آموزان سال دوم دبیرستان آیت اله طباطبایی بروجرد موفق شد در بین تمامی دانش آموزان سال سوم و دوم شرکت کننده در مرحله ی کتبی مسابقات آزمایشگاهی در بخش فیزیک مقام اول شهرستان را کسب کند که نتیجه ای فوق العلاده برای ایشان و دبیرستان آیت اله طباطبایی می باشد . 

از این دانش آموز نخبه با نصب بنر و اهدای جایزه تقدیر بعمل آمد . آرزوی موفقیت برای ایشان در مرحله ی عملی و راهیابی به مرحله استانی و کشوری را داریم . ضمنا از مدیریت محترم پژوهش سرای دانش آموزی جابربن حیان آقای شریفی و همچنین استاد صفری دبیر محترم فیزیک پژوهش سرا که ما را کسب این موفقیت یاری دادند سپاسگزاریم .  

حمید ساکت معاون فن آوری دبیرستان آیت اله طباطبایی 

7 دلیل برای خوردن موز

موز میوه ای است که علاوه بر داشتن طعمی خوشمزه، خواص و فواید بسیاری دارد.

به گزارش ایلنا،  این میوه که دارای مقدار سرشاری از ویتامین و املاح معدنی است، فواید معجزه آسایی دارد، که از جمله آنها به این موارد می توان اشاره کرد:

- مقابله با افزایش فشار خون: موز دارای مقدار زیادی پتاسیم و مقار کمی سدیم است، که به همین سبب مصرف روزانه آن باعث کاهش فشار خون و همچنین مقابله با افزایش سدیم خون پس از مصرف غذاهایی شور می شود.

- بهبود عملکرد جهاز هاضمه: موز دارای الیاف قابل ذوب شدن و غیر قابل ذوب است، که این الیاف به تنظیم هضم غذا کمک می کند.

- بهترین خوراکی برای رژیم: این میوه به احساس سیری برای مدت طولانی نه فقط به خاطر دارا بودن الیاف بلکه به خاطر بوی آن کمک می کند، بر اساس پژوهش های موجود این بو باعث می شود علامت هایی به مغز ارسال نماید که به خاطر آن شخص احساس سیری کند.

- تقویت گردش خون: مصرف هر روز این میوه باعث می شود بدن 4 گرم الیاف اضافی را کسب کند که باعث کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلب می شود.

- سلول سازی: موز 20 درصد نیاز انسان به ویتامین "بی 6" را تامین می نماید که باعث تشکیل هورمون انسولین ضروری برای کنترل قند خون و اسید آمینه ضروری برای سلول سازی می شود.   

- مقابله با کم خونی: موز سرشار از آهن است که باعث تولید هموگلوبین در گلبول های قرمز و مقابله با کم خونی می شود.

- بهبود وضعیت جسمانی: این میوه دارای 27 میلیگرم منیزیوم است که باعث بهبود وضعیت جسمانی به ویژه خوب راحت می شود چون کمبود منیزیوم از دلایل تشنج و افسردگی است.
منبع: ایلنا

قدیمی ترین نشانه تمدن بشری

 تیمره

"تیمره" به منطقه ای در شهرستان خمین گفته می شود که قدیمی ترین نشانه های تمدن بشری در این نقطه یافت شده است. از این منطقه تاکنون بیش از ۲۱ هزار سنگ نگاره با ۴۰ هزار سال قدمت کشف شده است.
در میان نقوش این سنگ نگاره ها طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی وجود دارد که حکایت انسان های اولیه و عصر حجر را برای انسان های عصر فناوری بازگو می کند. این سنگ نگاره ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد........

ادامه نوشته

آزمایش جالب با یخ




دلیل این اتفاق چیست؟ 

چون نقطه انجماد مايع درون ليوان بالاتر از صفر است،‌

وقتي يخ را كه دماي آن صفر يا زير صفر است را به آن نزديك مي كنيم،‌

به سرعت منجمد مي شود.

استات سدیم  ماده شیمیایی شگفت آوری است که شما می توانید آن را با استفاده از جوش شیرین و سرکه تهیه نمایید.

شما می توانید یک محلول استات سدیم زیر نقطه ذوب خنک کنید و سپس باعث تبدیل مایع به کریستال شوید. تبلور فرآیند گرمازا است، بنابراین سبب می شود یخ گرم باشد. انجماد آن چنان به سرعت اتفاق می افتد که شما می توانید مجسمه ای را با روان ساختن یخ داغ بسازید.

برگزاری دومین دوره مسابقات عکس علامه حلی با همکاری فن‌آموز  

دومین دوره مسابقات دانش‌آموزی عکس علمی علامه حلی با همکاری فن‌آموز با موضوع: علوم تجربی (فیزیک – شیمی – زیست‌شناسی و زمین‌شناسی) برگزار می‌شود.

جوایز نفرات برتر ۵ عدد تبلت به ۵ عکس برتر، هدایای علمی – آموزشی از محصولات فن‌آموز و اعتبار خرید محصولات موسسه علامه حلی برای ۳۰ نفر است.

همه دانش آموزان می‌توانند با گرفتن عکس از سوژه‌های علمی مناسب در دومین دوره مسابقه عکس علمی موسسه علامه حلی شرکت کنند.

دانش آموزان فرصت دارند تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۵ تصاویر علمی خود را ارسال نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.mhelli.ir مراجعه کنید و یا با شماره تلفن‌های ۵-۰۲۱۶۶۷۴۴۳۸۴ تماس حاصل نمایید.

خواص سبزیجات نوبرانه فصل بهار

 

باقلا

فصل بهار به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب آن، بهترین زمان برای رشد و به بار نشستن سبزی ها و میوه هایی است که در فصول دیگر امکان استفاده از آن ها وجود ندارد. به همین علت در این فصل با طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات مواجه هستیم که خواص بی نظیر و متنوعی دارند. در این مقاله خواص مختصری از سبزیجات نوبرانه بهاری را برایتان آورده ایم.

باقلا

1.  ضدپارکینسون: باقالا دارای لوودوپا است.........

ادامه نوشته

تبریک عید باستانی نوروز

و بر آمد بهاری دیگر

مست و زیبا و فریبا ، چون دوست

سبدی پیدا کن

پر کن از سوسن و سنبل که نکوست

همره باد بهاری بفرست

پیک نوروزی و شادی بر دوست . . .

سال نو بر شما مبارک

آزمون شعله

آزمون شعله یکی از روش های شناسایی مواد در علم شیمی است . از این آزمایش برای تشخیص برخی عنصرها ( معمولاًفلزها ) در مواد مختلف استفاده می شود .  اساس این آزمون بر منحصر به فرد بودن طیف نشری عناصر مختلف بناگذاری شده است . برای انجام این آزمایش به سادگی می توان مقداری ازیک نمونه ی مجهول را در شعله ی چراغ گاز قرار داد و تغییر رنگ شعله را زیر نظر گرفت . در این مورد روشهای مختلفی برای قرار دادن نمونه ها در شعله آتش پیشنهاد شده است . مثلاً برای برداشتن نمونه ها می توان از یک سیم فلزی تمیز و بی اثر ( مانند طلا – پلاتین ) یا آلیاژ نیکل و کروم ، ( سیم نیکرومی) که انتهای آن به شکل حلقه پیچیده  شده است ،‌استفاده کرد . یا اینکه نوک یک چوب باریک ، بلند و تمیز را خیس می کنند و مقدار کمی از نمونه را با کمک آن برداشته در شعله قرار می دهند .

 

چون عنصر سدیم جزء سازنده ی بسیاری از ترکیب ها و مخلوط هاست و رنگ شعله ی آن بر سایر رنگها غلبه می کند و به اصطلاح آنها را می پوشاند ، بنابراین برای رفع این مزاحمت و برای دیدن هرچه بهتر رنگ شعله سایر فلزها می توان از شیشه ی آبی کبالت به عنوان صافی استفاده کرد .

در جدول زیرفهرستی از رنگ شعله ی چند عنصر ارایه شده است . بهتر است هریک از آنها را هم خودتان در آزمایشگاه تجربه کنید و از یک ازمایش شیمی  ساده ولی جذاب لذت ببرید.

 

نماد عنصر

نام

رنگ شعله

As

آرسنیک

آبی

B

بور

سبز روشن

Ba

باریم

سبز مایل به زرد( مغز پسته ای)

Ca

کلسیم

قرمز- نارنجی

Cs

سزیم

بنفش کم رنگ

Cu  نمکهای غیر هالید

مس

سبز زمردی

Cu  نمکهای هالید

مس

آبی مایل سبز

In

ایندیوم

آبی

Li

لیتیم

قرمز لاکی ( قرمز سیر)

K

پتاسیم

بنفش کم رنگ

Mo

مولیبدن

سبز مایل به زرد

Na

سدیم

زرد پررنگ

P

فسفر

سبز مایل به آبی کم رنگ

Pb

سرب

سبز کمرنگ

Rb

روبیدیم

بنفش کم رنگ

Sb

آنتیموان

سبز کمرنگ

Se

سلنیم

آبی لاجوردی

Sr

استرنسیم

قرمز سیر

Te

تلوریم

سبز کمرنگ

Tl

تالیم

سبز خالص

Zn

روی

سبز مایل به آبی

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

 

برنامه ریزی درسی تعطیلات عید نوروز

تعطیلات عید نوروز هرساله برای داوطلبان کنکور مورد توجه است. به‌طوری که بسیاری از داوطلبان و دانش‌آموزان که در طی ماه‌های گذشته کم کاری کرده‌اند، به امید جبران تمام عقب‌افتادگی‌ها در تعطیلات عید، همه‌ی روزهای اسفند را هم به انتظار می‌نشینند و به‌عبارتی دست از کار می‌کشند!

حال ببینیم به‌راستی تعطیلات عید کارساز است و آیا تا این حد ارزشمند و تعیین کننده است و اگراین گونه است چگونه باید از آن استفاده نمود.

تعطیلات نوروز در بهترین حالت بین  14 تا 16 روز است و با تعطیلی مدارس و کلاس‌های آموزشگاه برای اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان موقعیت فوق‌العاده‌ای جهت رفع مشکلات درسی به نظر می‌رسد. .....

ادامه نوشته

سبزه عید

سبزه عید,مدل های جدید و زیبای تزیین سبزه عید نوروز 95

نانو ساختارهای کربنی

نانو ساختارهای کربنی

از انواع ترکیبات کربنی می توان به گرافیت، الماس، کربن های بی شکل (آمورف)، فولرن، نانو الیاف کربنی، نانولوله های کربنی  و گرافن اشاره کرد، در این مقاله، یکی از انواع مهم و پرکاربرد نانو ساختارهای کربنی، نانو لوله کربنی را بررسی می کنیم.

قبل از هرچیزی بهتر است به تفسیر گرافن که یکی از صورتهای مهم کربن است بپردازیم.

گرافن چیست؟ ........

ادامه نوشته

برنامه حضور کارشناسان در پژوهشسرا

با احترام برنامه حضور کارشناسان در پژوهشسرا جهت آگاهی همکاران و دانش آموزان ارسال می گردد . از مدیران محترم درخواست می شود که دانش آموزانی که در زمینه درسی ، آزمایشگاهی ،المپیادها ، مسایل کنکوری ،جشنواره ها ی مختلف مانند خوارزمی و.... احتیاج به مشاور دارند می توانند با هماهنگی قبلی و معرفینامه آموزشگاه ، به این مرکز مراجعه و به صورت رایگان بهره مند شوند .

 1 - شنبه استاد صفری (فیزیک ) استاد لطفی  (شیمی )

 2 - یکشنبه خانم نباتچی (زیست شناسی ) استادصفری  (فیزیک ) استادلطفی   (شیمی )

3  - سه شنبه خانم اسدی (شیمی )

4 - چهارشنبه خانم گودرزی (فیزیک )

مهر مادری تلاش یک فیل مادر برای بیرون کشیدن نوزادش از یک چاله  پارک ملی فیل ها در آفریقای جنوبی

تغذیه در دوران تحصیل

درس و مدرسه، فصل 6

 تغذیه باید مناسب باشد. طبق یک بررسی، پدر مادرانی كه علاقه مند هستند بچه هایشان در یادگیری رشد پیدا بکنند به این نکته توجه بکنند.

✔️بچه هایی كه صبحانه نخورده می روند مدرسه اینها حداقل بیست درصد كاهش یادگیری دارند. این حداقل است. ممکن است حداكثرش تا چهل - پنجاه درصد هم شود كه اینها خوب یاد نمی گیرند.

⬅️من نقدی به برخی مدارس دارم می خواهند ثبت نام بکنند می گویند ما صبحانه بچه ها را در مدرسه می دهیم.

می گوییم خدا پدر مادرتان را بیامرزد كی می خواهید به بچه صبحانه بدهید نُه صبح؟ نه صبح می خواهید صبحانه بدهید تا گوارشش انجام شود جذب بدن شود حداقلش یک ساعت و نیم زمان می برد. یعنی بچه تا ساعت ده و نیم صبح انگار بدون سوخت در مدرسه بوده در خیلی از مدارس هم دروس مهم را در ساعات اول می گذارند كه تحلیل ذهنی فکری باشد.

🔷 ما باید این را حتما توجه كنیم که بچه ها در محیط خانه صبحانه بخورند و در مدرسه نیم چاشت میان وعده شان را بخورند.

همیشه به پدران و مادران و خصوصا مادرانی كه به بچه هایشان صبحانه نمی دهند و بدون صبحانه به مدرسه می فرستند می گویم شما دارید در حق بچه تان ظلم می كنید.

ظلم این نیست كه گوش بچه را بپیچانیم و بزنیم.
 ظلم این است كه بهترین اوقات زندگی اش را می رود مدرسه یادگیری اش كاهش پیدا كرده عصبی تر است. پرخاشگری می كند. دلیلش هم این است كه صبحانه نخورده است.

💠 مهم ترین و اثر گذارترین وعده تغذیه ای صبحانه است لذا این را ان شاء الله حتما مادران خوب در محیط خانه برنامه ریزی داشته باشند. بچه هایشان را بدون صبحانه نفرستند مدرسه.

تصویر علمی

 

غار ونایی

غار ونایی در روستایی از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد در استان لرستان است.

این غار چند هزار ساله یکی از زیباترین جاذبه های روستای ونایی است. برای رسیدن به غار، اول باید داخل روستا برویم و به سوی سراب سفید حرکت کنیم. مسافت طولانی است (حدود 2 ساعت پیاده روی) اما به خاطر مناظر زیبای طبیعی و محصولات باغی و کشاورزی اصلا احساس خستگی نمی کنید. غار در حدود 600 تا 700 متری سراب سفید است. مسیر رودخانه ی سراب سفید را دنبال می کنیم تا به سرچشمه ی آن برسیم. .صدای زیبا و خروشان سراب سفید خستگی از تن مان به در می آورد. آب این رود سالم و گواراست. بعد از رد کردن رود، باید 700 متر دیگر از سربالایی بالا برویم تا به دهنه ی غار برسیم. برای راحتی، این جا یک طناب قرار داده اند. بعد از آن که با کمک طناب بالا رفتیم، وارد غار روستای ونایی می شویم. دهنه ی غار بسیار بزرگ است. می توانیم مناظر زیبای طبیعی را زیر پایمان ببینیم. باید لباس گرم به همراه داشته باشیم چون وقتی به مرکز غار برسیم، هوا به شدت سرد می شود حتی وسط تابستان! مرکز غار به شکل گنبدی بزرگ است. گهگاهی صدای چکیده شدن قطرات آب از سقف غار به گوش می رسد..........

 cafeegardesh_ghare_vanaee__3_

cafeegardesh_ghare_vanaee

ادامه نوشته

نمونه سوال فيزيك نهايي  با راهنماي پاسخ

سوالات نهایی فیزیک در شهریور ماه 94 در ذیل آورد شده است. روی سوالات مورد نظر کلیک فرمایید.

سوالات فیزیک 3 ریاضی

سوالات فیزیک 3 تجربی

سوالات فیزیک پیش ریاضی

سوالات فیزیک پیش تجربی

 

بودجه بندي آزمايش هاي كتب درسي

بودجه بندی آزمایش های کتب درسی

 

شيوه نامه ی مسابقات آزمايشگاهي

شیوه نامه مسابقات آزمایشگاهی در فایل ذیل آورده شده است.مسابقات آزمایشگاهی امسال در سه رشته فیزیک شیمی زیست شناسی انجام خواهد شد.

 

شیوه نامه مسابقات آزمایشگاهی

آخرین توصیه ها به کنکوری ها

"برنامه ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است." این حرف، تکراری ترین و شاید اعصاب خردکن ترین جمله ای

کنکور

 است که کنکوری ها در سال کنکورشان می شنوند، و گرچه درستاست؛ آن قدر کلی است که به هیچ دردی نمی خورد. حرف ما اما حرف دیگری است: تا کنکور چند روز بیشتر باقی نمانده. چه با برنامه درس خوانده باشید چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده برنامه درست و حسابی نداشته باشید، زحمتتان خدای ناکرده بر باد می رود. تابستان قبل از شروع پیش دانشگاهی، تعطیلات عید نوروز و این چند روز باقی مانده به کنکور؛ مشاوران آموزشی به این سه مقطع زمانی می گویند: مقاطع استراتژیک. کنکوری های حالا در سومین موقعیت استراتژیکشان قرار گرفته اند. بی برنامه بودن در هر یک از این سه مقطع، خطرناک است و در این سومی خطرناک تر. در این روزهای آخر باید چه کار کرد؟ ......

ادامه نوشته

ثبت‌نام یازدهمین جشنواره پروژه دانش‌آموزی تبیان با جوایز ارزنده

خبرگزاری فارس: آغاز ثبت‌نام یازدهمین جشنواره پروژه دانش‌آموزی تبیان

 ثبت نام بــرای حضــور در یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان آغاز شد. دریازدهمین جشــنواره، دانش آموزان سراســر کشــور می توانند در رشــته های مختلــف در 3 بخــش غرفه های نمایشــگاهی، ســمینارهای علمی و مســابقات از طریــق آدرس اینترنتی project.tebyan.net ثبــت نــام کرده و آمادگی خود جهت شــرکت در این رخداد علمــی پژوهشــی را اعالم نمایند. مســابقات در گرایشهایــی همچون هوافضا، رباتیک، ســازه های ماکارونی، میکروبیولوژی، ماشــین های کمیکار ، بازی سازی، برنامه نویسی و کاپ فیزیک ایران و ... برگزار خواهد شد. همچنین در بخش سمینارها و غرفه های نمایشگاهی دانش آموزان می توانند در شــاخه های مختلف علوم همچون فنی مهندســی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه، هنر و معماری، علوم زیستی و پزشکی و نانو شرکت کنند. در یازدهمین دوره این جشــنواره برای نخســتین بار، مســابقه ماراتون برنامه نویســی و تولید محتــوای دیجیتال با نظارت مســتقیم آزمایشــگاه خدمات ارزش افــزوده تلفــن همراه دانشــگاه صنعتی شریف و مسابقه بازی سازی در دو گرایش بازی های کامپیوتری و بازی های تلفن همراه و تبلت با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سطح دانش آموزی برگــزار شــده و چهارمین دوره مسابقات کاپ فیزیک ایران نیز همزمان با برگزاری یازدهمین جشــنواره پروژه های دانش آموزی تبیان برگزار خواهد شد. دســتاوردها و پروژه های دانش آموزان توسط اســاتید دانشــگاه داوری شده و عالوه بر اهدای جوایز نفیس ،گروه های برتر دانش آموزی تندیس ویژه ابداعات و اختراعات موسسه تبیان را نیز دریافت خواهند کرد. گســترش فرهنــگ پژوهشــگری در بیــن دانشآموزان، ایجــاد زمینه های ظهور خالقیــت و توانایی هــای بالقوه دانشآموزان، ارایه و عرضه دستاوردهای پژوهشــی و فناوری آینده سازان ایران اسالمی، توسعه همكاری ها و مبادالت علمی و فنی مراكز پژوهشــی و دستگاه های اجرایــی، ایجاد انگیزه بــرای باال بردن ســطح علمی جهــت تولید علم و جنبش نرم افزاری، افزایش حساســیت جامعه نسبت به پژوهش و متجلی كردن نتایج آن و تبیین نقــش و اهمیت باالی تفكر و پژوهش، از اهــداف برگزاری این جشنواره می باشد. گفتنی است، برگزاری جشــنواره این دوره، در اردیبهشت ماه سال 1395 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران خواهد بود. عالقه مندان مــی تواننــد جهت ثبت نام و کسب اطالعات بیشــتر به آدرس مســتقیم ذیل مراجعه کنند: //:http . tebyan.net/newindex 300000=aspx?pid

  • برای کسب اطلاعات بیشتر به معاون فن آوری دبیرستان  مراجعه نمایید .

جدول تناوبی عناصر

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی های شیمیایی آن ها است. ترتیب جایگیری عنصرها در این جدول از عدد اتمی (شمار پروتون های) کمتر به سوی عدد اتمی بالاتر است. شکل استاندارد این جدول ۱۸ × ۷ است؛ عنصرهای اصلی در بالا و دو ردیف کوچکتر از عنصرها در پایین جای دارد.

 جدول تناوبی با نام دیمیتری مندلیف شناخته شده است، با اینکه پیشروان دیگری پیش از او وجود داشته اند. او این جدول را در سال ۱۸۶۹ منتشر کرد. این، نخستین جدولی بود که به این گستردگی مرتب شده بود. مندلیف این جدول را تهیه کرد تا ویژگی های دوره ای آنچه که بعدها «عنصر» نام گرفت را بهتر نشان دهد.

وی توانسته بود برخی ویژگی های عنصرهایی که هنوز کشف نشده بود را پیش بینی کند و جای آن ها را خالی گذاشته بود. کم کم با پیشرفت دانش، عنصرهای تازه ای شناسایی شد و جای خالی عنصرها در جدول پُر شد. با شناسایی عنصرهای نو و گسترش شبیه سازی های نظری دربارهٔ رفتار شیمیایی مواد، جدول آن روز مندلیف بسیار گسترده تر شده است.

 

همهٔ عنصرهای شیمیایی از عدد اتمی ۱ (هیدروژن) تا ۱۱۸ آن( ان اکتیوم) شناسایی یا ساخته شده اند. دانشمندان هنوز به دنبال ساخت عنصرهای پس از آن ان اکتیوم هستند و البته این پرسش را پیش رو دارند که عنصرهای تازه تر چگونه جدول را اصلاح خواهند کرد. همچنین ایزوتوپ های پرتوزای بسیاری هم در آزمایشگاه ساخته شده است. 

روش دسته بندی

عناصر در جدول تناوبی به صورت عمودی در دوره های ۱ تا ۷ و به صورت عمودی در گروه های ۱ تا ۱۸ دسته بندی می شوند. هم چنین دسته بندی دیگری بر اساس لایهٔ الکترونی در حال پر شدن وجود دارد که بر اساس آن، عناصر در بلوک های s و p و d و f قرار می گیرند.

2
He
                               
1
H
10
Ne
9
F
8
O
7
N
6
C
5
B
                    4
Be

3

18
Ar

17
Cl
16
S
15
P
14
Si
13
Al
                    12
Mg
11
Na
36
Kr
35
Br
34
Se
33
As
32
Ge
31
Ga
30
Zn
29
Cu
28
Ni
27
Co
26
Fe
25
Mn
24
Cr
23
V
22
Ti
21
Sc
20
Ca
19
K
54
Xe
53
I
52
Te
51
Sb
50
Sn
49
In
48
Cd
47
Ag
46
Pd
45
Rh
44
Ru
43
Tc
42
Mo
41
Nb
40
Zr
39
Y
38
Sr
37
Rb
86
Rn
85
At
84
Po
83
Bi
82
Pb
81
Tl
80
Hg
79
Au
78
Pt
77
Ir
76
Os
75
Re
74
W
73
Ta
72
Hf
71
Lu
56
Ba
55
Cs
118
Uuo
117
Uus
116
Uuh
115
Uup
114
Uuq
113
Uut
112
Uub
111
Uuu
110
Ds
109
Mt
108
Hs
107
Bh
106
Sg
105
Db
104
Rf
103
Lr
88
Ra
87

 

70
Yb
69
Tm
68
Er
67
Ho
66
Dy
65
Tb
64
Gd
63
Eu
62
Sm
61
Pm
60
Nd
59
Pr
58
Ce
57
La
* لانتانیدها
102
No
101
Md
100
Fm
99
Es
98
Cf
97
Bk
96
Cm
95
Am
94
Pu
93
Np
92
U
91
Pa
90
Th
89
Ac
** آکتینیدها

 

تصاویری دیدنی از لحظه شکار سنجاقک

286378_615

286379_488

لحظه شکار آفتاب‌پرست + تصاویر

شکر الهی برای بارش نعمت برف

برف نو ! برف نو ! سلام ، سلام

بنشين خوش نشسته‌ای بر بام

پاکی آوردی ای امید سپید

بیائید ازگل ها بیاموزیم

كه

همیشه در مبارزه با سختی ها ومشکلات از پا ننشینیم تا 

سر بلند بیرون بیاییم، 

و 

خدا را برای همه ی نعمت هایش شکر کنیم.